Basisschool Overijssel

Natuurlijk wil je je kind de grootste kans op een gelukkig leven bieden. De keuze voor de juiste basisschool is daarbij erg belangrijk. Je kind brengt immers behoorlijk wat uren binnen de schoolmuren door. Het is niet zo verstandig om klakkeloos te kiezen voor de school het dichtst bij jou in de buurt. Misschien is dit uiteindelijk juist wel de beste school voor jouw kind, maar het is raadzaam om je horizon te verbreden en ook wat andere scholen te bezoeken.

Wat is de beste basisschool?

Zoals de meeste ouders ben je op zoek naar de beste basisschool voor je kind. Maar wat is nou die beste basisschool? Allereerst sta je voor de keuze of je je kind openbaar onderwijs of bijzonder onderwijs wil laten volgen. Bijzonder onderwijs kan gebaseerd zijn op de geloofsovertuiging die een school uitdraagt. Denk dan bijvoorbeeld aan de Christelijke of Katholieke basisscholen. Maar ook voor Joodse en Islamitische kindjes is het tegenwoordig in sommige plaatsen mogelijk om een school te bezoeken die aansluit op hun geloofsovertuiging. Tegenwoordig hanteren basisscholen verschillende onderwijsmethoden. Kies je dan voor een basisschool met een “traditionele” onderwijsmethode of bijvoorbeeld een montessori-, dalton-, of Jenaplanschool? Het beste kun je een bezoekje brengen aan de verschillende scholen en je goed laten informeren over welk type onderwijs jou het meeste aanspreekt. Bedenk je ook goed of de door jou gekozen onderwijsvorm ook echt bij jouw kind past.

CitotoetsCitotoets

Wat je ook mee kunt nemen in de keuze voor een school is hoeveel waarde jij hecht aan het afnemen van de citotoets. In het “reguliere” onderwijs worden deze toetsen met grote regelmaat afgenomen en is deze citotoets grotendeels bepalend voor de uiteindelijke beoordeling van de schoolresultaten van het kind en daarmee ook het schooladvies voor de middelbare school. Montessorischolen, Jenaplanscholen en Daltonscholen zijn geen voorstander van deze manier van beoordelen en nemen daarom enkel de verplichte cito- eindtoets af. De resultaten van deze cito-eindtoets staan vaak vermeld op de website van de school of zijn op te vragen. Let er wel op dat dit niet per definitie iets zegt over de kwaliteit van onderwijs van de betreffende school.

Lestijden basisschool basisschool Overijssel

Een laatste punt van aandacht wat van belang kan zijn bij het kiezen van de basisschool die bij jouw kind en jouw gezinssituatie past zijn de lestijden. En hoe heeft school de lunch geregeld? Vrijwel alle basisscholen bieden de mogelijkheid om je kind te laten overblijven. Wat wel verschilt is de wijze waarop dat gebeurt. De laatste jaren zijn veel basisscholen overgegaan op een continurooster. Dat wil zeggen dat alle kinderen tussen de middag op school blijven en daar lunchen. Dit kan met name voor ouders die alleenstaand zijn of allebei een baan hebben aantrekkelijk zijn, omdat hierdoor bespaard kan worden op de overblijfkosten. Bij een school zonder continurooster kunnen kinderen wel overblijven, maar moet daar wel een bijdrage voor worden betaald. Zeker met meerdere kinderen op school kan deze bijdrage aardig oplopen.

Keuze van een basisschool

Ook al zijn al bovengenoemde argumenten zeer zeker van belang, de beste basisschool is uiteindelijk toch de basisschool waar je kind zich op zijn gemak en veilig voelt en met plezier naartoe gaat. Een kind dat zich ergens prettig voelt ontwikkelt zich vele malen beter dan een kind dat zich ongelukkig voelt. Kijk en luister goed naar jouw kind en houd dat als belangrijkste uitgangspunt voor de schoolkeuze.