Vrije School De Zwaneridder 0317-412027 inschrijven open

Arboretumlaan 1
6703BD Wageningen
Gelderland

De Zwaneridder is één van de ruim 90 vrijescholen in Nederland en valt onder het neutraal bijzonder onderwijs. De school valt samen met 14 andere scholen onder het bestuur van Stichting Pallas. Deze vormt het bevoegd gezag.

Worden wie je bent geeft de essentie weer van het vrijeschoolonderwijs. Het vrijeschoolonderwijs is gebaseerd op de antroposofie zoals Rudof Steiner die ons heeft aangereikt. De pedagogische uitgangspunten van het vrijeschoolonderwijs zijn gericht op de ontwikkeling van de individuele kwaliteiten van het kind. Zelfvertrouwen en een groeiend zelfbeeld versterken die ontwikkeling. Niet de prestatie is het doel, maar het gaan van een leerweg. De aangeboden leerstof geeft de mogelijkheid een doorleefde ervaring te krijgen die een bron van inzicht kan worden en een blijvende basis kan vormen voor de ontwikkeling van de toekomst.

We spreken ook wel van een harmonie tussen hoofd (denken), hart (voelen) en handen (willen). In de praktijk betekent dit dat er naast gewone vakken als rekenen en schrijven aandacht is voor ambachtelijk en kunstzinnig onderwijs, met vakken als schilderen, muziek, toneel, natuur, handenarbeid, handwerken en euritmie (bewegingskunst).