RK Basisschool De Oversteek 0411-637040 inschrijven open

Dorpsstraat 28
5298CB Liempde

De Oversteek is de enige basisschool in het dorp Liempde en telt ongeveer 500 leerlingen. Omdat de school gehuisvest was op terreinen en in gebouwen, die aan beide zijden van de openbare weg stonden, is in het verleden gekozen voor de naam De Oversteek. De naam is vooral ook symbolisch voor de tijd die de leerlingen hier verblijven: spelend en lerend maken ze de oversteek van peuter naar puber.

Onze missie luidt:
Na de basisschoolschoolperiode op De Oversteek zijn kinderen zich bewust van hun talenten en hebben geleerd deze in te zetten om een doel te bereiken. De kinderen hebben geleerd hoe ze zelf informatie kunnen vinden en plezier kunnen beleven aan het leren van nieuwe vaardigheden en zienswijzen en aan het opdoen van nieuwe kennis. Ze zijn in staat om creatieve oplossingen te bedenken voor problemen die ze tegenkomen. Ze hebben zich zodanig ontwikkeld dat ze vanuit zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld een constructieve bijdrage willen en kunnen leveren aan de samenleving.

Een veilige school waar kinderen met veel plezier leren.

Op basisschool De Oversteek werken we dagelijks samen met leerlingen, ouders/verzorgers, onderwijsgevend- en onderwijsondersteunend personeel, directie, medezeggenschapsraad en oudervereniging om onze missie waar te maken en waar te houden. Vijf kernwaarden staan daarbij voor ons steeds centraal en dekken onze opvatting over professioneel handelen: Veiligheid, Autonomie, Passie, Samenwerking, en Creativiteit.

Basisschool de Oversteek vormt samen met Peuterspeelzaal de Peuterhof en kinderdagverblijf/buitenschoolse opvang de Kindertuin de Brede School Liempde.

Onze school is een academische opleidingsschool (AOS). Dat betekent dat er een samenwerkingsverband is tussen de lerarenopleiding (Fontys PABO, s-Hertogenbosch en Eindhoven) en onze school, dat het opleiden van leraren koppelt aan praktijkgericht onderzoek en onderwijsontwikkeling. Een AOS kenmerkt zich door:
• de ontwikkeling naar professionele leergemeenschappen
• het opleiden van studenten op de werkplek
• de uitvoering van praktijkgericht onderzoek door studenten en leerkrachten
• schoolontwikkeling en innovatie gerelateerd aan onderzoekresultaten