Ireneschool Prot Chr 0317-413374 inschrijven open

Rooseveltweg 350
6707GW Wageningen
Gelderland

Gelegen in het hart van universiteitsstad Wageningen kenmerkt de school zich door zijn open karakter. Iedereen is welkom. Dat is terug te zien in onze leerlingen. De Ireneschool is een weerspiegeling van de multiculturele samenleving. Aan deze verscheidenheid hechten wij veel waarde. Waarden als respect en acceptatie staan bij ons hoog in het vaandel. Vanuit onze Christelijke identiteit geven wij inhoud aan deze waarden. Wij vinden het belangrijk dat onze identiteit in zowel woorden als in daden zichtbaar blijft. Naast het vertellen van bijbelverhalen, bidden, zingen en het vieren van christelijke feesten is onze identiteit ook zichtbaar en voelbaar in de wijze waarop we met elkaar omgaan. Dit laatste is terug te zien in onze houding naar kinderen en ouders met een andere levensbeschouwelijke achtergrond. Door kennis te nemen van elkaars geloof en cultuur en hier met elkaar over te praten, willen wij een voorbeeld zijn voor de samenleving.

De Ireneschool is één van de twee brede-wijk-scholen in Wageningen. Dit houdt in dat er nauw wordt samengewerkt met buurtorganisaties. Het doel van de brede-wijk-school is om zoveel mogelijk ontwikkelingskansen te bieden voor kinderen. Sinds het eerste kwartaal van 2010 is er een peuterspeelzaal op de Ireneschool gevestigd. Dit biedt kansen om de ontwikkeling van de kinderen vanuit de methode Piramide (voor 2 t/m 7 jarigen) te continueren en te intensiveren. Voorbeelden van activiteiten die zijn opgezet vanuit de brede-wijk-school zijn: project voeding en gezondheid, de speelbus, sportlessen en een maandelijkse koffieochtend met ouders.

Het onderwijs kenmerkt zich door aan te sluiten bij de onderwijsbehoeften van de kinderen. Ieder kind krijgt het onderwijs waar hij of zij recht op heeft. Door te werken met groepsplannen brengen wij deze behoeften in kaart en is ons onderwijs realiseerbaar. Werkvormen, methodieken en instrumenten als zelfstandig werken, effectieve instructie, dag- en weektaken, planborden en het digitale schoolbord dragen bij aan het optimaliseren van ons onderwijs.

Methodes waar wij mee werken zijn Taalverhaal (Nederlandse taal), Veilig Leren Lezen (lezen groep 3) Goed Gelezen en Nieuwsbegrip (Begrijpend Lezen), Talrijk (Rekenen), Speurtocht (Geschiedenis), De Wereld Dichtbij (Aardrijkskunde), Hello World (Engels in groep 7 en 8), Piramide (lesprogramma groep 1 en 2) en PAD (Programma Alternatieve Denkstrategieën). PAD draagt bij aan de sociaal emotionele ontwikkeling van de kinderen.